torstai 21. tammikuuta 2016

Jarrunesteiden vaihto

Tehtäväksi annettiin tehdä raportti jarrunesteiden vaihto alla näkyvällä romess s20- laitteella.
 
Ensimmäisenä jarrunestesäiliöstä poistetaan sihti ja korkki. Sitten jarrunestesäiliöstä poistetaan vanhaa nestettä niin paljon kuin on mahdollista ja vaihdetaan uuteen. Vanhan nesteen saa pumpattua alipainetta tuottavalla koneella ulos.
 
 Kun säiliötä täytetään uudella jarrunesteellä, se täytetään max-rajan kohdalle. Jarruneste on syövyttävää joten sitä ei saa mennä maalipinnalle tai silmiin.
Seuraavaksi jarrunestesäiliöön kiinnitetään oikeanlainen adapteri, jotta koneen saa kytkettyä jarrujärjestelmään. On tärkeää ilmata itse koneen letku, ennen kuin kone kiinnitetään, jotta ilmaa ei pääse jarrujärjestelmään. Sen jälkeen kone kiinnitetään adapteriin ja laitetaan kone käyntiin. Kone alkaa työntää uutta jarrunestettä paineella säiliöön.
 
 Koneen saa napista käyntiin ja toisesta napista se alkaa työntämään jarrunestettä paineella säiliöön. Koneessa on mittari josta näkee kuinka kovalla paineella se työntää nestettä säiliöön ja nupista voi säätää painetta.
 Nesteet vaihdetaan jarru kerrallaan aloittaen säiliöstä kauimmaisesta jarrusta. Jarrun ilmausruuviin asetetaan letku, joka menee pulloon. Sitten avataan vähän nippaa ja koneen tuottama paine alkaa työntämään vanhaa jarrunestettä pulloon.
 
Samalla kone työntää uutta nestettä sisään. Kun vanhat nesteet on tullut ulos, niin nippa kiristetään kiinni. Kun kaikki jarrut on käyty läpi niin tarkistetaan vielä jarrunesteen määrä ja tarvittaessa lisätään tai poistetaan nestettä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti