torstai 7. tammikuuta 2016

Moottorin purku ja kasaus

Moottorin purku ja kasaus

Moottorimme oli Mitsubishi Carisman 1.8 4-sylinterinen ottomoottori. Työ oli helppo aloittaa, koska koneessa ei ollut mitään ylimääräistä hilpettä kiinni. Muutenkaan hommassa ei kestänyt kauaa.

 Tässä on venttiilikansi nokka-akselit sisältäen. Nokka-akselit pyörivät ja nokat nostavat ja laskevat venttiilejä jolloin imu- tai pakoaukot avautuvat ja sulkeutuvat ottaakseen palotilaan ilmapolttoaine seosta ja poistamalla pakokaasu palotilasta. Venttiilit eivät saa vuotaa yhtään silloin kun mäntä painaa polttoaineilmaseosta kasaan, muulloin seos ei pääse paineeseen ja moottorista häviää tehot.


kampikoneisto alhaalta päin kuvattuna.


Kampiakselissa on kiinni kiertokanget jotka liikkuvat ylös ja alas kampiakselin pyörimisen takia. kiertokankien päässä on männät jotka liikkuvat sylinterissä. Kampiakseli on hihnalla kiinni nokka-akseleissa, akselit pitää olla oikeassa ajoituksessa toisiinsa nähden että venttiilit aukeavat ja menevät kiinni oikeaan aikaan.




Mäntä kiertokangessa kiinni.
Kiertokanki on kampiakselissa kiinni toisesta päästä ja toisesta päästä männässä. Mäntää ja kiertokankea pitää toisissaan kiinni männäntappi. Männänrenkaat pitävät tiiviyden männän ja sylinterin välissä, että paine ja polttoaine-ilmaseos pysyvät palotilassa.


Tässä on kaikki koneen osat.




















Sytytysjärjestys oli 1-3-4-2. Päättelimme sytytysjärjestyksen siitä, mitkä männät ovat samaan aikaan ylhäällä, ja autodatasta näkee sen.

Työssä ei ilmennyt oikeastaan mitään ongelmia, venttiilit oli vain hankala saada sylinterikanteen kiinni, mutta sekin onnistui. Opimme Koneistamaan kantta, ja opimme mittaamaan moottorin osia.
Tässä muutama kuva mittaushommista.



Mittaustuloksia:
 
Männän leveys männän alhaalta 80,99mm
Männän leveys keskeltä 80,88mm
Männän leveys ylhäältä 80,98mm
 
Männän pituus 59,37mm
Männäntapista ylöspäin pituus 29,13
Männäntapista alaspäin pituus 29,13
Männäntapista sivullepäin leveys 39,45 molemmilla puolilla
 
Laakerikaulan kuluneisuus 0,01mm
Laakerikaulan soikeus 0,01m
 
Sylinterin koko yläosasta 81,03mm
keskeltä 81,02
alaosasta 81mm
 
Sylinterin soikeus yläosasta 0,02
Keskeltä 0,01
Alaosasta 0,02
 

Sylinterin kartiokkuus yläosasta 0,01
keskeltä 0,01
alaosasta 0,01
 






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti