perjantai 3. maaliskuuta 2017

Laturin ja starttimoottorin purku- ja kasaustehtävä


Laturi

Laturin virtapiiri

Latauksen virtapiiri toimii, kun auto on käynnissä. Kun auto käynnistetään, auton starttimoottori käyttää virtaa moottorin pyörittämiseen, ja tämä aiheuttaa akkuun vajausta. Kampiakseli alkaa pyörimään ja pyörittää samalla apulaitehihnaa. Apulaitehihna pyörittää laturin akselia hihnapyörän avulla. Laturi tekee vaihtovirtaa, joka tasataan jännitteensäätimelllä ja diodisillalla, ja tehty tasavirta johdetaan akulle.


Laturin toiminta

Moottorin pyöriessä pyörii myös apulaitehihna. Apulaitehihna pyörittää laturia jossa on hihnapyörä, joka pyörittää laturin sisällä olevaa kenttäkäämiä. Kenttäkäämissä on metallinpalasia, jotka ovat + ja - napoja. Kenttäkäämin ympärillä on kuparikäämeistä tehty paketti, joka tekee ympärille magneettikentän ja vahvistaa sähkövirtaa. Laturin akseli vie virtaa eteenpäin hiilien kautta jännitteensäätimelle, joka käyttää virran diodisillan läpi ja tekee siitä tasavirtaa, joka menee akulle.




Laturin diodisilta, jossa hiilet kiinni





Kuparikäämi


Laturin hiilet


Laturin diodisilta


Mittaukset

Akun jännitehäviö -


Akun jännite laturin toimiessa


Akun lepojännite


Jännitehäviö +




Starttimoottori


Starttimoottori  auttaa otto- tai dieselmoottoria käynnistymään, ottomoottoria pyörittäen tarpeeksi nopeasti jotta syntyy oikeanlainen kaasuseos, dieselmoottorissa taas pitää saada aikaan paine jolla seos voi syttyä. Starttimoottori koostuu kolmesta osakokonaisuudesta, jotka ovat solenoidi eli siirtorele, hammaspyörä ja siirtolaitteet ja sähkömoottori.


















Kokonainen starttimoottori


Vasemmanpuoleinen osa on solenoidi, joka liikuttaa bendix ratasta, joka menee kiinni vauhtipyörään. Oikeanpuoleinen on starttimoottorin ankkuri, jota virta pyörittää.




Jouset ja hiilet



Solenoidi

Solenoidille virtaa syötettäessä se vetää solenoidin karaa sisään päin ja 
samalla liikuttaa bendix ratasta kohti vauhtipyörää. Kun solenoidin kara on pohjassa ja bendix ratas kiinni vauhtipyörässä, niin solenoidin kara painaa solenoidin sisällä olevaa katkaisijaa kiinni ja virta pääsee pyörittämään starttimoottoria.


Mittaukset

Virtapihdeillä mitattu käynnistysvirta


Akun lepojännite

Akun jännite startatessa

Herätejännite


Jännitehäviöt



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti