Tein jakopään irtomoottoriin, jossa ei paljoa mennyt aikaa osien irrottamiseen tieltä kun niitä ei ollut. Kuitenkin työ alkaa apulaitehihnan ja jakohihnan suojakansien irrotuksella.
Tässä jakopään osat.
Kun jakopää on esillä, kierretään 1.sylinteri yläkuolokohtaan kampiakselista, ja varmistetaan että kampiakselin ajoitusmerkit on kohdallaan. sitten katsotaan onko ruiskutuspumpun ajoitusmerkit myös kohdallaan, ja jos ei ole niin kierretään kampiakselia yksi kierros myötäpäivään ja varmistetaan että kaikki merkit on kohdallaan.
Sitten lukitaan ruiskutuspumppu lukituspulttia kiristämällä. Sitten irroitetaan kampiakselin hihnapyörä, tässä ei ollut sitä kiinni. sen jälkeen irroitetaan jakohihnan kiristin , ja sitten saa jo jakohihnan pois.
Kasaaminen alkaa kiristimen kiinnittämisestä, ja asetetaan uusi jakohihna paikalleen. Jakohihna asetetaan vastapäivään aloittaen kampiakselin hammaspyörästä, varmistaen että hihna on kireällä hammaspyörien välissä. Kun hihna on paikallaan, säädetään hihnan kireys ohjeissa määrättyyn kohtaan.
Tässä kiristin oikeassa asennossa.
Sitten kiristetään kiristin momenttiin. Kun kaikki on kiinni ja ruiskutuspumpun lukitus irrotettu, kierretään kampiakselia 2 kierrosta myötäpäivään ja varmistetaan että ajoitusmerkit, ja kiristimen osoitin on oikeassa kohdassa. Jos kiristimen osoitin ei ole oikeassa kohdassa, tehdään kiristys uusiksi. Viimeiseksi asennetaan irroitetut osat päinvastaisessa järjestyksessä irrotukseen nähden.
Onko kovin vaikea kiristää niin, että se varmasti pysyy paikallaan? Meidän täytyy myös jakopää tai sen hihnasarja vaihaa. Naapuri saa sen työn meille tehdä, hän itse tarjoutui ja meillä ei ole kokemusta tästä. https://www.korpiauto.fi/kaikki-tarvittavat
VastaaPoista