Kaksoismassavauhtipyörä, jossa kytkinasetelma kiinni
Kaksoismassavauhtipyörän tarkoitus on vähentää moottorin värinän aiheuttamia rasituksia vaihteistolle, sekä vähentää auton sisälle tulevaa melua. Se mahdollistaa myös taloudellisemman käyttämisen matalilla kierroksilla.
Viallisen kaksoismassavauhtipyörän huomaa varsinkin kylmäkäynnistyksessä kuuluvasta kalkatuksesta moottorista. Ääni häviää tai vaimenee kun painetaan kytkinpoljin pohjaan, ja alkaa taas kun kytkinpoljin on ylhäällä. Kytkimen ravistaminen voi myös kertoa vauhtipyörän kuluneisuudesta, sekä kytkinkopasta kuuluva kolahdus autoa käynnistettäessä sekä sammutettaessa.
Vaihtamalla kiinteään vauhtipyörään menetetään värähtelyvaimennus, mistä seuraa korkeampi rasitus moottoriin, kytkimeen ja vaihteistoon. Myös öljyvuotojen mahdollisuus kytkinkoteloon kasvaa sekä kampiakselilta että vaihteistolta, josta voi seurata kytkimen toimimattomuus. Kiinteään vauhtipyörään vaihtamista suositellaan jos vedetään paljon raskaita kuormia, tai jos autoon lisätään tehoa.
Jos vaihdelaatikko on irrotettu, viallisen kaksoismassavauhtipyörän huomaa esim. vioista kitkapinnassa (urat, lämpövauriot, halkeamat), viat laakeroinneissa. Erikoistyökaluilla voi myös suorittaa vapaan kulman tarkastuksen ja kallistuksen välyksen tarkastuksen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti