maanantai 18. syyskuuta 2017

Automaattivaihteistot

Perinteinen automaattivaihteisto
Perinteisessä automaattivaihteistossa moottorin tuottama voima välitetään momentinmuuntimen pumppupyörältä nesteen välityksellä turbiinipyörälle, mistä voima siirtyy eteenpäin hammaspyörävaihteistolle.


DSG-Vaihteisto
DSG tulee saksan kielestä sanasta "Direktschaltgetriebe", eli kaksoiskytkinvaihteisto. Toinen kytkin on parittomille, ja toinen parillisille vaihteille, joten veto on lähes katkoton koska seuraava vaihe on jo kytkettynä ja käyttövalmiina. Uusi vaihde kytketään samanaikaisesti, kun toinen vaihteiston puoli irrotetaan.

 DSG-Vaihteiston räjäytyskuva.



CVT-Vaihteisto

CVT tulee sanoista Continuously Variable Transmission, joka tarkoittaa portaatonta automaattivaihteistoa. Se koostuu kiilahihnasta ja kartioista, joiden etäisyyttä voidaan säätää jolloin hihnan etäisyys pyörän akselilta vaihtelee, joten sama moottorin pyörintänopeus tuottaa eri nopeuden renkaille.



Vaihteistojen huollot
Manuaali
Manuaalivaihteistoissa yleensä huoltoon kuuluu vain öljyjen vaihto.
Syvempiin huoltoihin yleensä liittyy ongelma vaihelaatikossa. Silloin voi joutua vaihtamaan laatikon laakerointeja tai rattaita.

Automaatti

Automaattivaihteistoissa on suositeltavaa vaihtaa öljyt huuhtelemalla, jos vaihdelaatikossa on ollut ongelmaa. Automaattilaatikoissa on suositeltavaa myös puhdistaa suodatin tai tarvittaessa vaihtaa se.
Myös öljypohjan irroittaminen ja putsaaminen on suositeltavaa.

Automaattivaihteisen auton vaihdevalitsin





P = Parkki
R = Peruutusvaihde
N = Vaihde vapaalla
D = Ajovaihde
M = käsivaihde





Momentinmuunnin
Momentinmuunninta käytetään automaattivaihteistoissa kytkintä vastaavana laitteena. Se säätää portaattomasti momenttia. Kun momentinmuunnin "luistaa", voima välittyy hydrauliikkanesteen välityksellä pumppupyörältä turbiinipyörälle. Kun turbiinipyörä saavuttaa pumppupyörän pyörimisnopeuden, lukkokytkin muodostaa mekaanisen yhteyden momentinmuuntimen läpi.

Momentinmuuntimen osat

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti