keskiviikko 20. syyskuuta 2017

Nelivetojärjestelmät






Pitkittäismoottorissa nelivedossa vaihteiston jälkeen on jakolaatikko joka jakaa vedon eteen ja taakse kardaaniakseleilla. Poikittaismoottorissa  vaihteistossa on kulmavaihde joka jakaa vedon taakse kardaani akselilla.

Keskitasauspyörästö
Keskitasauspyörästön avulla taka- ja etuakselin voimanjaon ei tarvitse olla kiinteä, jolloin nelivetoa voidaan käyttää myös pitävällä pinnalla niin että auto ei silti käänny kankeasti. Keskitasauspyörästön voi yleensä myös lukita, jolloin voimanjako ei muutu, vaan etu- ja taka-akselille menee koko ajan sama yhtä suuri voima, auto yleensä myös kääntyy kankeammin. Siitä on hyötyä vaikeissa olosuhteissa ja maastossa.


Torsen
Verrattuna normaaliin tasauspyörästöön, Torsenilla on mahdollista jakaa moottorin tuottama vääntö akseleille siinä suhteessa kuin ne pystyvät sitä hyödyntämään. Yksinkertaisesti sanottuna Torsen-tasauspyörästö välittää väännön, jota sutiva pyörä ei voi käyttää, toisen akselin pitäville pyörille. Mikäli molemmat akselit pystyvät käyttämään hyödykseen moottorin tuottamaa tehoa, on tasauspyörästön jarruttava vaikutus vähäinen, vaikka akselien pyörimisnopeudet olisivatkin erisuuruiset. Torsen toimii täysin mekaanisesti.


Visko
Viskokytkimellä varustetussa autossa ei tarvita erillistä keskitasauspyörästöä.
Sen toiminta perustuu etu- ja taka-akselien välisen pyörimisnopeuden eroon ja öljyn sitkistymiseen. Normaaliajossa viskokytkin ei osallistu lainkaan toimintaan ja tulee mukaan vasta akseleiden nopeuseron kasvaessa. Kytkimen kuoren sisällä on levypakka, joista joka toinen on kiinni ulkokuoressa ja joka toinen sisääntuloakselissa. Kytkimen ulkokuori on kiinnitetty ulostuloakseliin. Levyjen välissä on viskositeettiominaisuuksiltaan sopivaa silikoniöljyä. Kytkin toimii siten, että sisään- ja ulostuloakselien pyörimisnopeuseron kasvaessa levyjen välissä oleva silikoniöljy alkaa lämmetä ja jäykistyä, mikä kytkee sisään- ja ulostulopuolet toisiinsa. Tällöin myös paine kotelon sisällä kasvaa ja levyt puristuvat kiinni toisiinsa. Vastaavasti kun akselin pyörimisnopeus palautuu yhtäsuureksi, muuttuu neste takaisin juoksevaksi.


Haldex
Haldex-kytkin on elektronisesti ohjattu lamellikytkin, joka perustuu hydraulipaine-eroon. Se toimii siis samalla periaatteella perinteisen lamellikytkimen kanssa, erona kuitenkin sähköinen ohjaus. Esipaine kytkimeen tuotetaan sähköisesti pienellä sähköpumpulla, mutta kytkeytymiseen tarvittava varsinainen käyttöpaine saadaan hydraulipumppujen pyörimisnopeuserolla. Järjestelmää säädetään täysin sähköisesti ja se toimii venttiilien avulla.










Nelivedoissa moottorijarrutus ottaa kaikissa renkaissa, mutta ainakin vanhemmissa nelivedoissa on pidempi jarrutusmatka.

Nelivetoisen auton huolto eroaa kaksivetoisesta sillä, että siinä on enemmän kohteita mitä pitää tarkastaa esimerkiksi siirtovaihde, perä ja vetarit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti